دنیای محتوای نسل زد: چه خبر از این بومیهای دیجیتال؟

خب، بریم سراغ نسل زد. متولدین بین سالهای 97 تا حدودای 2012 میلادی. اینا فقط به دنیای دیجیتال وارد نشدن، بلکه توی اون به دنیا اومدن. هرچیزی که در مورد بازاریابی برای نسلهای قدیمیتر میدونین رو فراموش کنین – این نسل؟ کلاً یه بازی دیگهست. اگه میخواین توجهشون (و پولشون) رو جلب کنین، باید ببینین چطوری میچرخن.
نسل زد به دنبال معنا، ارتباط و تأثیرگذاری است. آنها فقط یک شغل نمیخواهند، بلکه مأموریتی میخواهند که به آن افتخار کنند.
“سیمون سینک“
چه چیزی نسل زد رو نسل زد میکنه؟

- همه چیز دیجیتال: این بچهها بومی دیجیتال هستن. جدی میگم، اینترنت از روز اول براشون زمین بازی بوده.
- همیشه آنلاین: همیشه آنلاینن، چسبیدن به گوشیهاشون. اگه جایی که اونا نگاه میکنن نباشین، اصلاً وجود ندارین.
- غرق در اطلاعات: دارن توی محتوا غرق میشن. خب، اصلاً چطوری میتونین کاری کنین که محتوای شما دیده بشه؟
- دامنه توجه در حد ماهی قرمز؟: نه، بیشتر شبیه اینه که میدونن چطوری سریع فیلتر کنن. اگه سریع جذبشون نکنین، میرن سراغ یکی دیگه.
چه چیزی برای نسل زد ارزش داره (و چه چیزی باعث میشه چشماشون رو بچرخونن)
- حرف حساب: نسل زد بوی دروغ و کلک رو از یه مایلی میفهمن. اونا اصالت میخوان. آدمای واقعی، داستانهای واقعی بهشون نشون بدین.
- موبایل یعنی زندگی: اگه وبسایت شما روی گوشی داغون به نظر برسه، بیخیالش بشین. اولویت دادن به موبایل یه پیشنهاد نیست، یه قانونه.
- عکس نذاری انگار اتفاق نیفتاده: متنهای طولانی؟ خوابآور. تصاویر حرف اول رو میزنن. به ویدیو، عکس، میم فکر کنین.
- بذارین یه کاری بکنن: نسل زد میخواد بازی کنه، نه اینکه فقط تماشا کنه. محتوای تعاملی درست کنین، شخصیسازیش کنین.
- تغییر دهندگان دنیا: اونا به چیزایی اهمیت میدن – مسائل اجتماعی، محیط زیست. برند شما بهتره یه هدفی داشته باشه.
نسل زد کجاها آنلاین پلاس میشن؟

- اینستاگرام: مرکز تصاویر
- داستانسرایی: همهش به تصاویر مربوط میشه. عکسهای خفن، ویدیوهای باحال – اینجوری میتونین جذبشون کنین.
- عشق به برند: اونا واقعاً برندها رو اینجا دنبال میکنن. عجیبه، نه؟
- گوگل جدید؟: نسل زد از اینستا برای پیدا کردن محصولات، بررسی قیمتها و همهچیز استفاده میکنه.
- یوتیوب: یاد بگیر، تماشا کن
- ویدیو، ویدیو، ویدیو: اگه میخواین به جوونای ایرانی برسین، برید سراغ یوتیوب. محبوبترین سرویس ویدیوئه.
- مدرسه تعطیل (ولی یوتیوب هست): اونا دارن همهچیز رو از کدنویسی گرفته تا آشپزی توی یوتیوب یاد میگیرن.
- تیکتاک: کوتاه، شیرین و اعتیادآور
- یه چشم به هم بزنی از دست رفته: ویدیوی کوتاه حرف اول رو میزنه. عالی برای اون دامنههای توجه “ماهی قرمزی”.
- مرکز ترند: اینجا جاییه که ترندها متولد میشن. سوار موج بشین، یا جا بمونین.
- تلگرام: هنوز زندهست
- پیامرسانی و بیشتر: حتی با وجود فیلترها، راهشون رو پیدا میکنن. گروهها، اخبار، همهچیز اونجاست.
- باید از روبیکا هم بگیم:
- محصول داخلی: یه شبکه اجتماعیه که به VPN نیاز نداره. این یه نکته مهمه.
- مزه محلی: برای دسترسی به مردم داخل ایران خوبه.
چطوری با نسل زد حرف بزنیم (بدون اینکه شبیه یه پیرمرد به نظر برسیم)

- جادوی اینفلوئنسر:
- تیم تشکیل بدین: اینفلوئنسرهایی رو پیدا کنین که واقعاً بهشون اعتماد دارن. نه فقط هرکسی که تیک آبی داره.
- واقعی باشین: اینفلوئنسرها باید طرفدار واقعی چیزای شما باشن. وگرنه، پولتون رو هدر دادین.
- موبایل، همهجوره:
- دوستدار گوشی: وبسایت شما؟ اپلیکیشن؟ باید روی موبایل عالی باشه.
- تبلیغات اپلیکیشن: به تبلیغات توی اپلیکیشنهای مورد علاقهشون فکر کنین.
- محتوایی بسازین که نتونن مقاومت کنن:
- کوتاه و کوبنده: سریع برین سر اصل مطلب.
- موجسواری: از اون صداهای ترند، میمها، هرچیزی که داغه استفاده کنین.
- درگیرشون کنین: مسابقه برگزار کنین، نظرشون رو بپرسین. کاری کنین بخشی از برند بشن.
- همهچیز رو شخصیسازی کنین:
- مخاطبتون رو بشناسین: تبلیغات رو بر اساس چیزایی که دوست دارن هدفگذاری کنین.
- باهاشون حرف بزنین: به سؤالاشون جواب بدین، به کامنتهاشون پاسخ بدین. نشون بدین که اهمیت میدین.
- یه آدم خوب باشین:
- یه هدفی داشته باشین: از اهدافی که براشون مهمه حمایت کنین.
- شفافیت کلیدیه: چیزی رو پنهان نکنین.
- کجا دیده بشین:
- جایی که هستن پیداشون کنین: اینستاگرام، یوتیوب، تیکتاک – روی اینا تمرکز کنین.
- محلیها رو نادیده نگیرین: روبیکا و بقیه پلتفرمهای محلی میتونن معدن طلا باشن.
- وبسایت مهمه(هنوز!)
- سرعت بالا: اگه سایت شما یه قرن طول میکشه تا لود بشه از اونجا میرن.
- خیلی راحت: مطمعن بشید که استفاده از سایت روی موبایل خیلی راحت باشه.
چه چیزایی سخته (ولی ارزشش رو داره)
- اون فیلترهای مزاحم: باید خلاق باشین تا بهشون برسین، با VPN یا بدون VPN.
- فرهنگ مهمه: چیزی که توی آمریکا جواب میده ممکنه اینجا شکست بخوره. مخاطبتون رو بشناسین.
- پول کمه: اونا نگران وضعیت اقتصادی هستن. بهشون ارزش نشون بدین.
- اعتماد به دست آوردنیه: باید ثابت کنین که جنستون اصله.
نمونههایی از برندهایی که دارن درست انجامش میدن

- بازی توییچ: سانیچ با گیمرها همکاری کرد. حرکت هوشمندانهای بود.
- طرحهای موبایل همراه اول: کمپین “وقتشه” جذاب و مرتبط بود.
- حمایت از سلامت روان توسط آپارات: “تو تنها نیستی” نشون داد که اونا اهمیت میدن.
- حمایت آموزشی با ایران سرور: کمک به دانشآموزان؟ این جلب توجه میکنه.
صحنه محلی رو فراموش نکنین
در حالی که همه شیفته پلتفرمهای جهانی هستن، پلتفرمهای محلی رو دست کم نگیرین. روبیکا ممکنه سلاح مخفی شما باشه.
حرف آخر
نسل زد داره آینده رو شکل میده. بشناسینشون، به زبانشون صحبت کنین و نشون بدین که ارزشهای مشترکی دارین. اگه بتونین این کارو انجام بدین، شانس اینو دارین که اونارو به دست بیارین.
نادیدهشون بگیرین؟ خب، موفق باشین.