شبکههای اجتماعی محبوب نسل زد در ایران

مقدمه نسل زد، یعنی همونهایی که بین سالهای 1376 تا 1389 به دنیا اومدن، کلاً با اینترنت و تکنولوژی بزرگ شدن. واسه همین، اخلاق و رفتارشون با بقیه فرق میکنه، مخصوصاً تو نحوه استفادهشون از شبکههای اجتماعی.
اگه میخوای بدونی چجوری با این نسل ارتباط برقرار کنی، اول باید ببینی تو دنیای مجازی چی کار میکنن و چه شبکههایی رو دوست دارن.
نسل زد کین؟ چه خصوصیاتی دارن؟

- بچه اینترنتن: از بچگی با اینترنت و گوشی و شبکههای اجتماعی بزرگ شدن و خیلی راحت تو این فضاها میچرخن.
- دنبال چیز واقعیان: ادا و اصول رو زود میفهمن. باید خودت باشی تا باهات حال کنن.
- دنبال تجربههای جدیدن: چیزهای تکراری رو دوست ندارن، باید یه چیز باحال و جدید براشون داشته باشی.
- موبایلبازن: همه کاراشون رو با موبایل انجام میدن، از چت کردن بگیر تا خرید کردن.
- عشق فیلم و عکسن: متن زیاد حال نمیدن، بیشتر دنبال عکس و فیلمن. واسه همین اینستاگرام و یوتیوب براشون خیلی جذابه.
- زود خسته میشن: حوصله ندارن زیاد یه جا بمونن، پس باید سریع بری سر اصل مطلب.
- به فکر جامعهان: براشون مهمه که یه برند به فکر مسائل اجتماعی باشه و به محیط زیست اهمیت بده.
- آزادیخواه هستن: دوست دارن خودشون انتخاب کنن و کسی بهشون زور نگه.
شبکههای اجتماعی تو ایران چه شکلیه؟ تو ایران یه کم قضیه فرق داره. یه سری سایتها فیلتره، ولی بچهها با فیلترشکن وارد میشن.
با این حال، یه سری شبکههای اجتماعی هستن که خیلی بینشون طرفدار داره.
شبکههای اجتماعی محبوب بین نسل زد ایرانی

- اینستاگرام:
- تقریباً همه نسل زدها تو اینستاگرام یه پیج دارن.
- منبع عکس و فیلم: اینستاگرام پر از عکس و فیلمه و واسه این نسل خیلی جذابه.
- تبلیغ با اینفلوئنسر: خیلی از اینفلوئنسرها رو تو اینستاگرام دنبال میکنن و ازشون ایده میگیرن.
- ارتباط با برندها: 90 درصدشون حداقل یه برند رو تو اینستاگرام دنبال میکنن.
- جستوجو: واسه پیدا کردن چیزهای جدید و مقایسه محصولات، اول اینستاگرام رو چک میکنن.
- یوتیوب:
- یوتیوب پر از فیلمهای مختلفه و خیلی بینشون محبوبه.
- آموزش: خیلیها از یوتیوب چیز یاد میگیرن، از درس و مشق بگیر تا مهارتهای مختلف.
- تلگرام:
- هنوزم خیلیها از تلگرام استفاده میکنن، با اینکه فیلتره.
- خبر و چت: هم خبرها رو از تلگرام دنبال میکنن، هم با دوستاشون چت میکنن.
- تیکتاک:
- تیکتاک هم داره کمکم بینشون جا باز میکنه. فیلمهای کوتاه و چالشهای باحالش خیلی طرفدار داره.
نسل زد چجوری از شبکههای اجتماعی استفاده میکنه؟

- ارتباط با برندها:
- تجربه شخصی: دوست دارن برندها باهاشون مثل یه دوست صمیمی رفتار کنن.
- حرف راست: باید باهاشون رو راست باشی و دروغ تحویلشون ندی.
- مسئولیت اجتماعی: براشون مهمه که برندها به فکر جامعه باشن.
- مصرف محتوا:
- عشق فیلم: بیشتر از هر چیزی فیلم و عکس دوست دارن.
- خلاصه و مفید: حوصله متنهای طولانی رو ندارن، باید سریع بهشون اطلاعات بدی.
- ترندها: دوست دارن تو شبکههای اجتماعی ترند بشن و ویدیوهاشون وایرال بشه.
- خرید آنلاین:
- با موبایل: بیشتر با موبایل خرید میکنن.
- خرید از شبکههای اجتماعی: خیلی وقتا همونجا که دارن تو اینستاگرام میچرخن، یهو یه چیزی میخرن.
- نظر بقیه: قبل از خرید، حتماً نظرات بقیه رو چک میکنن.
- فعالیت اجتماعی:
- آگاهیرسانی: از شبکههای اجتماعی واسه گفتن مشکلات جامعه استفاده میکنن.
- بحث و گفتوگو: تو گروههای مختلف شرکت میکنن و نظرشون رو میگن.
چجوری واسه نسل زد تبلیغ کنیم؟

- تبلیغ با اینفلوئنسر:
- همکاری: با اینفلوئنسرهای معروف همکاری کن.
- صداقت: مطمئن شو اینفلوئنسری که انتخاب کردی، واقعاً به کارت ایمان داره.
- موبایل:
- اول موبایل: همه چی رو واسه موبایل بهینه کن.
- تبلیغ تو اپلیکیشن: تو اپلیکیشنهای معروف ایرانی تبلیغ بده.
- محتوا:
- فیلم کوتاه: فیلمهای کوتاه و جذاب درست کن.
- ترندها: از ترندها و میمهای معروف استفاده کن.
- محتوای تولیدشده توسط کاربر: ازشون بخواه خودشون محتوا تولید کنن.
- شخصیسازی:
- تبلیغ اختصاصی: واسه هر کسی یه تبلیغ مخصوص بفرست.
- ارتباط مستقیم: باهاشون مستقیم حرف بزن و به سوالاشون جواب بده.
- مسئولیت اجتماعی:
- حمایت از ارزشها: از یه کار خوب حمایت کن، مثلاً کمک به تحصیل بچهها.
- شفافیت: همه چی رو واضح بگو، نذار فکر کنن داری دروغ میگی.
- انتخاب پلتفرم:
- جاهای درست: بیشتر تو اینستاگرام، یوتیوب و تیکتاک فعالیت کن.
- شبکههای اجتماعی ایرانی: از شبکههای ایرانی مثل روبیکا هم غافل نشو.
- سرعت سایت
- سرعت لود: مطمئن شو سایتت زود باز میشه.
- بهینه سازی موبایل: لینک ها و منو هارو برای موبایل بهینه کن.
چالشها و فرصتها
- فیلترینگ: دور زدن فیلترینگ یه کم سخته، ولی با VPN و راههای دیگه میشه انجامش داد.
- فرهنگ: حواست باشه به فرهنگ و سنتهای ایرانی احترام بذاری.
- وضعیت اقتصادی: به فکر جیبشون باش و چیزهای ارزون و باکیفیت معرفی کن.
- اعتمادسازی: کاری کن بهت اعتماد کنن، دروغ نگو و مسئولیتپذیر باش.
- فرصت اقتصادی: این نسل خیلی پول داره و میتونی باهاشون معامله کنی.
- تغییرات اجتماعی: با این نسل همراه شو و به بهتر شدن جامعه کمک کن.
چند تا کمپین موفق

- سانیچ تو توییچ: با گیمرهای معروف همکاری کردن.
- همراه اول «وقتش شده»: واسه جوونها سیمکارت تبلیغ کردن.
- آپارات «تو تنها نیستی»: به مشکلات نوجوونا پرداختن.
- ایران سرور: به دانشآموزهای کمبضاعت کمک کردن.
شبکههای اجتماعی ایرانی هم مهمه با اینکه همه از اینستاگرام و یوتیوب حرف میزنن، شبکههای اجتماعی ایرانی مثل روبیکا هم جای خودش رو داره:
- راحت و بدون فیلتر: لازم نیست فیلترشکن روشن کنن.
- محتوای ایرانی: چیزهایی که دوست دارن رو میتونن راحت پیدا کنن.
- فرصت تبلیغ: واسه تبلیغ به مردم ایران خیلی خوبه.
نتیجهگیری
اگه میخوای با نسل زد ارتباط برقرار کنی، باید زبونشون رو بلد باشی.
باید باهاشون رو راست باشی، بهشون احترام بذاری و تو شبکههای اجتماعی که هستن، فعالیت کنی.
این نسل آینده ایران رو میسازه، پس اگه میخوای تو این آینده جایی داشته باشی، باید باهاشون دوست بشی.
سوالات متداول
نسل زد زمان قابل توجهی را در شبکههای اجتماعی، بهویژه اینستاگرام، یوتیوب، تیکتاک و برنامههای پیامرسان مانند تلگرام و واتساپ میگذراند. توجه به این نکته ضروری است که در برخی کشورها مانند ایران، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی که به طور رسمی مسدود شدهاند، همچنان به شدت از طریق VPN مورد استفاده قرار میگیرند.
مسئولیت اجتماعی برای نسل زد بسیار مهم است، به طوری که اکثریت قریب به اتفاق آنها ترجیح میدهند با کسبوکارهایی که از مسائل مهم اجتماعی حمایت میکنند، تعامل داشته باشند. برندها میتوانند این تعهد را از طریق کمپینهای بازاریابی مرتبط با اهداف، حمایت از طرحهای زیستمحیطی یا رسیدگی فعالانه به نابرابریهای اجتماعی نشان دهند. بسیار مهم است که این تلاشها واقعی باشند و در ارزشها و عملیات اصلی برند ادغام شوند.
دادهها نشان میدهند که نسل زد ایرانی از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، و بهویژه پلتفرمهای فیلترشده، مانند تلگرام و یوتیوب، به نسبت بسیار بیشتری نسبت به میانگین ایرانیها استفاده میکنند. این امر اثربخشی سیاستهای فیلترینگ را به چالش میکشد و نشان میدهد که نسل زد ارزش زیادی در این پلتفرمهای مسدود شده مییابد. همچنین، به دلیل آگاهی جهانی بیشتر، نسل زد ایرانی با دیدگاه جهانیشده نسبت به مسائل زیستمحیطی و اجتماعی هماهنگتر است و به وجهه اجتماعی شرکت اهمیت میدهد.
گزارشها حاکی از آن است که در حال حاضر هیچ برند ایرانی تخصصیای وجود ندارد که در میان محبوبترین برندها برای نسل زد ایرانی باشد. این امر به سبکهای مدیریت سنتی، بیمیلی به ریسکپذیری در رویکردهای تبلیغاتی و درک ناکافی از نحوه بازاریابی برای این نسل نسبت داده شده است. این بدان معناست که اگرچه این نسل قدرت خرید زیادی دارد، اما نیازهای آن در حال حاضر تا حد زیادی توسط کسبوکارهای محلی برآورده نمیشود.